W dniach 5, 6 i 7 października 2016 r. czterdziestu jeden uczniów Zespołu Szkół im. Polskich Patriotów w Drwalewie i dziewięciu uczniów Publicznego Gimnazjum im. Wł. St. Reymonta w Chynowie wraz z opiekunami odwiedzili trzy litewskie miasta: Troki, Wilno i Kowno. Pierwszego dnia zwiedziliśmy Troki – dawną rezydencję wielkich książąt litewskich, poznaliśmy historię Karaimów, spacerując dawną ulicą Karaimską oraz degustowaliśmy najpopularniejszą potrawę karaimską – kibiny. Przed wieczorem dotarliśmy do Wilna, gdzie zakwaterowaliśmy się w hotelu i zjedliśmy obiadokolację. Następnego dnia, po śniadaniu rozpoczęliśmy zwiedzanie stolicy Litwy. Zobaczyliśmy m.in. kościół św. Piotra i Pawła, Katedrę Wileńską z czasów Władysława Jagiełły, kościoły: św. Anny, św. Trójcy, św. Teresy, św. Kazimierza, Cerkiew św. Ducha z czasów Zygmunta III Wazy, klasztor Bazylianów. Byliśmy przed cudownym obrazem w Kaplicy Matki Bożej Ostrobramskiej. Spacerowaliśmy zabytkowymi uliczkami, przy których mieszkali sławni Polacy, m.in. A. Mickiewicz, J. Słowacki, P. Skarga, J. I. Kraszewski. Widzieliśmy Uniwersytet Wileński, którego studentem był A. Mickiewicz oraz miejsce uwięzienia poety – Celę Konrada. Podziwialiśmy wileńską dzielnicę artystów Republikę Zarzecza. Ważnym punktem zwiedzania Wilna był spacer po Cmentarzu na Rossie, gdzie pośród grobów żołnierzy polskich spoczywa Maria z Billewiczów Piłsudska i serce Józefa Piłsudskiego. Panoramę miasta oglądaliśmy z Góry Trzech Krzyży. W ostatnim dniu wycieczki pojechaliśmy do Kowna. Tam zobaczyliśmy Stare Miasto z ratuszem, katedrę, ruiny zamku kowieńskiego oraz dom Perkuna. W bardzo wielu miejscach czuliśmy ducha polskości. To była niezapomniana lekcja historii, j. polskiego, geografii, kształtowania postaw dobrego zachowania i kultury. Bogatsi o nowe wrażenia, doświadczenia i wiedzę wróciliśmy do domów.