Skorzystanie z numeru 112 jest najszybszą i najpopularniejszą formą kontaktu z odpowiednimi służbami w razie niebezpieczeństwa. Dzwoniąc na „112” zostaniemy połączeni z operatorami ogólnopolskiego systemu powiadamiania ratunkowego, którzy dzięki systemowi GPS będą mogli momentalnie nas namierzyć i bezzwłocznie wysłać pomoc.

Od 2013 roku na terenie Mazowsza działają dwa Centra Powiadamiania Ratunkowego należące do systemu 112. CPR Warszawa i w CPR Radom w ubiegłym roku odebrały prawie 2 mln zgłoszeń, liczba ta stanowi 15% wszystkich zgłoszeń w kraju.

Fałszywe lub pomyłkowe zgłoszenia

Korzystając z numeru 112 nie można zapominać, że jest on elementem systemu powiadamiania ratunkowego. Dlatego też nie należy używać go jako infolinii. Na terenie województwa mazowieckiego liczba zgłoszeń fałszywych w zeszłym roku wyniosła – 1 240 208 – co stanowi 65% wszystkich zgłoszeń.

CPR umożliwia szybką weryfikację połączeń pomyłkowych i odsiewanie zbędnych połączeń. Tylko sprawdzone przez operatorów zgłoszenia wpływają bezpośrednio do odpowiednich służb: straży pożarnej, policji, czy pogotowia ratunkowego. W CPR Warszawa nad selekcją przekazywanych informacji czuwa 65 operatorów, natomiast w CPR Radom jest ich 149.

W ubiegłym roku do warszawskiego oddziału wpłynęło 710 675 zgłoszeń, natomiast do radomskiego 1 195 877. Wśród nich fałszywe powiadomienia to 392 171 - 55% wszystkich zgłoszeń w Warszawie i 848 037, co stanowi 71% wszystkich zgłoszeń w Radomiu.

Warszawscy operatorzy najwięcej zgłoszeń w liczbie 163 479 przekazali do Policji, natomiast w Radomiu największą liczbę 142 942 powiadomień stanowiły zgłoszenia przekazane do służb PRM.