18 kwietnia 2018 r. uczniowie PSP im. Marii Konopnickiej w Pieczyskach uczestniczyli w wycieczce do Polskiego Radia w Warszawie i Muzeum Papiernictwa w Dawnej Królewskiej Fabryce Papieru w Konstancinie-Jeziornie. Pierwszym przystankiem na naszej trasie było radio. W radiowej sali koncertowej powitał nas nasz przewodnik, który opowiedziała nam krótką historię, istniejącego od ponad dziewięćdziesięciu lat, radia, który obecnie może pochwalić się sześcioma stacjami (Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio dla Zagranicy oraz internetowe Polskie Radio 24). Zwiedzanie rozpoczęliśmy od studia radiowej Jedynki, w którym byliśmy świadkami nadawania audycji na żywo, następnie odwiedziliśmy studio Dwójki (muzyka i kultura) oraz Czwórki (muzyka młodzieżowa). Zajrzeliśmy także do archiwum, w których zapoznaliśmy się z metodami nagrywania dźwięku, a także mogliśmy prześledzić przemiany techniczne i technologiczne, jakie dokonywały się w radiu od chwili jego powstania. Ostatnim miejscem było pomieszczenie, do którego spływają informacje z całego świata. To w nim, zadaniem dziennikarzy jest wybranie tych, które później trafią do serwisów informacyjnych. Zwieńczeniem tej pasjonującej wycieczki było spotkanie w Radiu dla Dzieci, w którym byliśmy świadkami nadawania audycji na żywo. Uczniowie uczestniczyli też w konkursie na najszybsze pobranie aplikacji Radia dla Dzieci. Zwyciężył uczeń klasy VI Mateusz Michalski, który w nagrodę otrzymał książkę.

Drugim przystankiem na naszej mapie tego dnia było Muzeum Papiernictwa w Dawnej Królewskiej Fabryce Papieru w Konstancinie-Jeziornie. Przewodnik wycieczki przedstawił historię papieru. Dowiedzieliśmy się skąd wywodzi się papier, na jakich materiałach pisano przed wynalezieniem papieru, o historii papierni obejrzeliśmy makietę zakładu. Najbardziej oczekiwany moment zajęcia praktyczne czyli własnoręczne czerpanie papieru. Czerpanie papieru to najciekawsza część zajęć. Papier czerpiemy z masy celulozowej lub makulaturowej. W trakcie dowiedzieliśmy się, co oznaczają takie pojęcia jak: celuloza, makulatura, sito, masa papiernicza, filigran, znak wodny oraz skąd pozyskujemy w Polsce oba surowce do produkcji papieru (celulozę, makulaturę). Podczas zajęć każdy z uczestników czerpał po dwa arkusze papieru: jeden z zatopionymi płatkami kwiatów, drugi ze znakiem wodnym. Ręcznie czerpany papier układaliśmy na przygotowane do tego filce, jeden na drugim, a potem w prasie odciskaliśmy z nadmiaru wody. Następnie papier suszyliśmy w specjalnych elektrycznych suszarkach. Każdy uczestnik otrzymał na pamiątkę własnoręcznie wyczerpane arkusze papieru.

Zadowoleni i bogatsi w zdobytą wiedzę i doświadczenia wróciliśmy do szkoły.